tirsdag 20. januar 2009

Refleksjonsnotat, bord dekk deg





Refleksjonsnotat


Hva har jeg lært?

Før jeg begynte med denne oppgaven kunne jeg litt om å dekke bord, jeg gjorde det når jeg var liten og denne dagen i dag. Men har lært mye mer enn det jeg hadde forventet meg. Jeg lærte hvordan jeg skulle lage lysestake i leire, smelte glass, og lage arbeidstegning. Arbeidstegningen så komplisert ut, men når jeg først lærte det var det enkelt. Jeg har lært mye om historisk oversikt, om portomodernismen, art deco, funksjonalismen, Scandinavian design, popmodernismen og postmodernismen.

Hva har jeg gjort?

Det første jeg begynte med var å lage skisser, lagde mange forskjellige tallerken, glass, lysestaker, så begynte jeg å lage arbeidstegninger.
Etterhvert øvde jeg meg på leire og det var litt komplisert på førsten men gikk bra etterhvert. Det å jobbe med leire er ganske vanskelig. Det kan ikke være for tørt eller for våt. Hvis leiren er for tørr kan den smuldre lett opp, og hvis den er for våt er den for bløt til å jobbe med. Når du er ferdig å forme skulpturen må den tørke, den må først tørke med plast, så uten plast til den er helt tørr. (den skal ikke være kald eller myk). Den skal rå brennes først, så tar man på glasur, så brennes den igjen, så er den ferdig.
Den lysestaken som jeg lagde ble jeg ikke fornøyd med, fordi jeg hadde tenkt å ha den mye tynnere og litt høyere og det fikk jeg ikke til. Jeg glaserte den svart. Den svarte glasuren ble fin, men lysestaken ble ikke helt dekket av glasuren å da ble den ikke så veldig fin syns jeg. Jeg lagde mønster på lysestaken, som jeg hadde blitt inspirert av baroque og coroco, jeg lagde nesten samme mønster på tallerken min.
Jeg lagde en tidslinje om historisk oversikt og fant bilder til. Det syns jeg var litt vanskelig, fordi det var så mye vi måtte finne ut og det var mye å lese, men jeg er glad for at jeg leste det igjennom fordi nå kan jeg jo litt om historisk oversikt.
Når jeg lagde tallerken, hadde vi er form som vi skulle legge glasset oppi og jeg dekorerte det som jeg ville og ble fornøyd med det. Så skulle det i ovnen og der skulle den stå en dag og smelte. Jeg håpet på å få lagd to fordi da kunne jeg bruke det til spisetallerken, men det gikk ikke. Jeg lagde en tallerken i papp som lignet på den andre og det gikk fint.




Hvordan skal jeg dekke bordet?

Jeg har tenkt å ha en hvit duk, så skal jeg ha dekketallerken under tallerken. Jeg skal ha vin glass og hvite serveter som er brettet fint. Siden av tallerken skal jeg ha bestikk. Jeg hadde tenkt å ha lysestaker på midten. Noen små blomster hadde jeg tenkt til å ha, gjerne rose eller rødt, siden det minner meg om romantisk.






Har jeg jobbet bra?

Jeg syns jeg har jobbet effektivt og bra, har kommet langt. Har alt det jeg skal ha og har lært mye. Jeg har gjort alt dere har bedt meg om å gjøre i denne oppgaven(tror jeg). Dere har sakt hva som er feil og jeg har rettet det opp igjen.
Jeg er fornøyd med det jeg har gjort. Jeg syns denne oppgaven bord dekk deg var en morsom oppgave, jeg likte å holde på med dette.

Hvorfor valgte jeg romantisk?

Jeg valgte romantisk fordi jeg syns det er et fint og et koselig tema. Jeg valgt rødt, gull og hvit på gjenstandene jeg ville ha, syns det passer best til romantisk. Når det er romantisk, skal det være litt elegant og det skal gjerne være små lys og høye lysestaker. Brettet serveter er veldig fint til bordet og hvit duk. Det er sånt bord jeg vil dekke, fordi jeg syns det er spendende.







Link til temaet jeg har ( Romantisk )

http://www.dinside.no/507127/dekk-et-romantisk-bord







Ingen kommentarer: