fredag 24. april 2009
Interiør oppgave - mitt kjøkken
Jo nå skal dere høre, for det første viste jeg ikke så veldig mye hvordan jeg skulle gjøre denne oppgaven før jeg fikk inspirasjon og ble forklart åssen jeg kunne gjøre det. Jeg visste nesten med en gang at jeg ville lage kjøkken, siden jeg synes det er en av de fineste rommene i et hus. Jeg fikk inspirasjon på nette på google, og hadde mange gode ider i hodet også. Jeg ville ha et moderne kjøkken som var kult og fint, jeg valgte svart piano farge fordi det er så vanlig med tre eller stein.
Jeg er glad jeg gjorde som jeg gjorde fordi det er jeg som har designet det kjøkkenet og jeg kunne ha tenkt meg det kjøkkenet selv. Er ganske fornøyd med arbeidet mitt, men hvis jeg hadde jobbet mer med det, så klart jeg kunne sikkert gjort det bedre, men husk det er første gangen jeg har designet et rom.
Jeg kunne definitivt jobbet med dette videre, for bare håpe på at jeg kommer inn her neste år ;)
onsdag 28. januar 2009
Smykker

jeg syns dette smykke var kjempe fint, fordi det var et hjerte og fordi diamantente rundt hele hjerte var stilig. Kunne gjerne hatt et sånt kjede sææl!!

Denne ringen fin og enkel og jeg syns diamanten var fin og liker sølv ringer. Syns det ser litt ut som en kjempe fin gifte ring.

Dette her er en tiara, den var råå fin! det ser litt ut som et armbånd, men det er sikkert fordi den ser så liten ut. Det sto at det var en gifte tiara, så den blir sikkert kjempe fin på bruden.
Dette er den styggeste ringen jeg har sett. Ser litt ut som en "gangstar" ring. Det er masse bling bling og en S på ringen. Æsj!!!
Photoshop
Dette er noen av bildene av filteroppgaven, her ser man at jeg har brukt forskjellige filter, men jeg har brukt mest svart/hvit. Jeg husker ikke helt hva de forskjellige filterne heter da.
Her er også en av filteroppgaven vi skulle gjøre, her har jeg brukt samme filter, men jeg brukte mer farger på den andre og hvis du ser har jeg lagdt på et lag til på det andre bilde med rosa farge.
Her er meg selv oppgaven. her skulle jeg klippe ut mange bilder av meg og sette inn på et nytt ark. Det var for det meste det vi skulle gjøre på denne oppgaven. Man skulle vise at man kan klippe ut i Potoshop.

Her er aktivitetsdag plakaten, jeg fikk i oppdrag av Joakim å lage denne. Her har jeg satt på lag og tekst. Ganske enkelt hvis man kan photoshop, blei ganske fornøyd :)
tirsdag 20. januar 2009
Refleksjonsnotat, bord dekk deg
Refleksjonsnotat
Hva har jeg lært?
Før jeg begynte med denne oppgaven kunne jeg litt om å dekke bord, jeg gjorde det når jeg var liten og denne dagen i dag. Men har lært mye mer enn det jeg hadde forventet meg. Jeg lærte hvordan jeg skulle lage lysestake i leire, smelte glass, og lage arbeidstegning. Arbeidstegningen så komplisert ut, men når jeg først lærte det var det enkelt. Jeg har lært mye om historisk oversikt, om portomodernismen, art deco, funksjonalismen, Scandinavian design, popmodernismen og postmodernismen.
Hva har jeg gjort?
Det første jeg begynte med var å lage skisser, lagde mange forskjellige tallerken, glass, lysestaker, så begynte jeg å lage arbeidstegninger.
Etterhvert øvde jeg meg på leire og det var litt komplisert på førsten men gikk bra etterhvert. Det å jobbe med leire er ganske vanskelig. Det kan ikke være for tørt eller for våt. Hvis leiren er for tørr kan den smuldre lett opp, og hvis den er for våt er den for bløt til å jobbe med. Når du er ferdig å forme skulpturen må den tørke, den må først tørke med plast, så uten plast til den er helt tørr. (den skal ikke være kald eller myk). Den skal rå brennes først, så tar man på glasur, så brennes den igjen, så er den ferdig.
Den lysestaken som jeg lagde ble jeg ikke fornøyd med, fordi jeg hadde tenkt å ha den mye tynnere og litt høyere og det fikk jeg ikke til. Jeg glaserte den svart. Den svarte glasuren ble fin, men lysestaken ble ikke helt dekket av glasuren å da ble den ikke så veldig fin syns jeg. Jeg lagde mønster på lysestaken, som jeg hadde blitt inspirert av baroque og coroco, jeg lagde nesten samme mønster på tallerken min.
Jeg lagde en tidslinje om historisk oversikt og fant bilder til. Det syns jeg var litt vanskelig, fordi det var så mye vi måtte finne ut og det var mye å lese, men jeg er glad for at jeg leste det igjennom fordi nå kan jeg jo litt om historisk oversikt.
Når jeg lagde tallerken, hadde vi er form som vi skulle legge glasset oppi og jeg dekorerte det som jeg ville og ble fornøyd med det. Så skulle det i ovnen og der skulle den stå en dag og smelte. Jeg håpet på å få lagd to fordi da kunne jeg bruke det til spisetallerken, men det gikk ikke. Jeg lagde en tallerken i papp som lignet på den andre og det gikk fint.

Jeg har tenkt å ha en hvit duk, så skal jeg ha dekketallerken under tallerken. Jeg skal ha vin glass og hvite serveter som er brettet fint. Siden av tallerken skal jeg ha bestikk. Jeg hadde tenkt å ha lysestaker på midten. Noen små blomster hadde jeg tenkt til å ha, gjerne rose eller rødt, siden det minner meg om romantisk.

Har jeg jobbet bra?
Jeg syns jeg har jobbet effektivt og bra, har kommet langt. Har alt det jeg skal ha og har lært mye. Jeg har gjort alt dere har bedt meg om å gjøre i denne oppgaven(tror jeg). Dere har sakt hva som er feil og jeg har rettet det opp igjen.
Jeg er fornøyd med det jeg har gjort. Jeg syns denne oppgaven bord dekk deg var en morsom oppgave, jeg likte å holde på med dette.
Hvorfor valgte jeg romantisk?
Jeg valgte romantisk fordi jeg syns det er et fint og et koselig tema. Jeg valgt rødt, gull og hvit på gjenstandene jeg ville ha, syns det passer best til romantisk. Når det er romantisk, skal det være litt elegant og det skal gjerne være små lys og høye lysestaker. Brettet serveter er veldig fint til bordet og hvit duk. Det er sånt bord jeg vil dekke, fordi jeg syns det er spendende.

Link til temaet jeg har ( Romantisk )
http://www.dinside.no/507127/dekk-et-romantisk-bord